woensdag 2 april 2008

Maandrapportage maart (mrt. 654 km>>3055km)

Het voor maart geplande ambitieuze kilometeraantal van 850 heb ik bij lange na niet gerealiseerd. Dit komt omdat ik begin maart gas heb teruggenomen om overbelasting (overtraindheid) te voorkomen. Vanwege het in eerdere maanden opgebouwde plus-saldo (t.o.v. de planning) heb ik het van november t/m maart geplande totaal van 3000 km keurig gehaald. De komende twee maanden staan, zie trainingsschema, nog 1500 km op het programma. Met de grote toertochten (Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Steven Rooks Classic) en Mallorca nog voor de boeg, moet dit kilometeraantal gemakkelijk te halen zijn, zou je zeggen ...
Het spinnen gaat prima; niet alleen omdat ik de afgelopen maand bijna 14 uur heb kunnen spinnen (planning: 12 uur), maar vooral ook omdat ik de intensiteit aanzienlijk heb opgeschroefd (intervallen in MLSS-zone). Het totaal aantal trainingsuren nov. t/m mrt.(weg + spinnen) is opgelopen tot 180,5 uur. Dat is 9,5 uur méér dan gepland en 13,5 uur méér dan ik vorig seizoen heb gerealiseerd. Gerekend vanaf 1 november heb ik (in 21 weken) aan wegfietsen en spinning gemiddeld 8,5 uur per week getraind (dat is exclusief het fiets-woon-werk-verkeer en excl. de uren krachttraining; bij elkaar gemiddeld 5 uur p/w). Kortom, je hoort mij niet mopperen.
Echt ruim boven verwachting verloopt de krachttraining in de zaal. De afgelopen maand heb ik tien keer intensief getraind op versterking been-, rug- en buikspieren. Ik vind het onverwacht leuk om te doen en wil er de komende maand op dezelfde voet mee doorgaan. Daarna zal ik deze vorm van krachttraining radicaal moeten afbouwen om mij volledig op de fietstaining te richten.
Tenslotte sta ik één seconde stil bij de voorgenomen gewichtsvermindering die alsmaar niet wil vlotten. Ik blijf rond de 80 kg circelen en weet niks anders te bedenken dan om mijn voornemen op dit onderdeel (streefgewicht 76 kg) hiebij voor de zoveelste keer plechtig her te bevestigen!
Klik hier voor een schematisch overzicht maart-resultaten.