donderdag 10 april 2008

Olympische gedachte

Ter voorbereiding van de Amstel Gold Race en om een beetje rustig te relaxen hebben we voor komende week een huisje gehuurd op een vakantiepark bij Euverem in Zuid Limburg. Ik moet zeggen ... hádden we gehuurd, want uitgerekend dát park is ondertussen door Chinezen bezet. Alsof de bezetting van Tibet nog niet genoeg was! Jammer dat de Olympische fakkel niet door Voorbug wordt geleid, anders zou ik bij wijze van protest natuurlijk onmiddelijk die vlam hebben uitgeblazen. Ik geef toe, er is een zeker verschil tussen Chinezen en Chinezen, tussen machthebbers en asielzoekers, tussen heersers en onderdrukten, tussen staat en volk. De aardigheid om die fakkel proberen te doven is er trouwens toch al af, nu blijkt dat ze gewoon zelf het gaskraantje dicht draaien als het ze even te heet onder de voeten wordt. Wat me wel opvalt is dat je in een discussieprogramma op tv pas serieus wordt genomen als je je bezorgdheid over Tibet laat blijken door de klemtoon te leggen op de 'e'. Maar 'Kuifje in Tibét' vind ik toch echt niet klinken. Ik hou het bij 'Kuifje in Tíbet', ook al omdat het een avontuur betreft uit een helaas vervlogen tijd, nog zonder Chineze bezetting. Dat brengt mij terug bij Euverem. De asielzoekers zijn grotendeels weer weg (bleek een 1 aprilgrap), het park blijft echter verkocht. De eigenaar begreep dat zijn royale aanbod voor een huisje in Ommen niet helemaal paste bij onze plannen voor de Amstel Gold Race. Nu maar proberen gauw een ander plekkie te vinden. Wat een luxe-probleem!